Asiakas kilpailee tekijöistä

Remontti on alkanut ja olen vihkiytynyt rakennusalan saloihin. Ihmettelen ja kummastelen miten yksi kansantaloudemme merkittävimmistä toimialoista voi tehdä käsittämätöntä tulosta välittämättä lainkaan asiakkaasta ja tämän tyytyväisyydestä.


Rakennusteollisuus RT raportoi rakentamisen osuuden BKTsta olleen 5-6% koko 2000-luvun ajan. Rakentaminen ja siihen liittyvät palvelut työllistävät meistä joka viidennen. Lokakuun 2017 suhdannekatsauksessaan Rakennusteollisuus RT (Rakennusteollisuus) arvioi, että rakentaminen kasvaa tänä vuonna 4% kun taas Suomen pankin ennuste koko maan talouskasvusta on 2,1%. 


Taloyhtiön putkiremontin lisäksi työllistämme rakennusalaa teettämällä asunnossamme melko mittavan muutoksen. Keittiö siirretään uuteen paikkaan, lattia tehdään uusiksi ja pari seinää kaadetaan. Lisäksi hommaan kuuluu pintojen tasoitus, maalaus ja siivous. Arvelin tämän kokoisen urakan todella kiinnostavan reiskoja, pertsoja ja jopa jartsoja - mutta kuinkas sitten kävikään?


Ilmoitin remontointitarpeistani urakkamaailma-sivustolla heinäkuussa. Sivustolla remontin tekijä ja ostaja kohtaavat. Minut kontaktoi sivuston kautta noin 10 erittäin kiinnostunutta omasta mielestään 100%:sti luotettavaa remppafirmaa. Ensimmäinen otti yhteyttä sunnuntai iltana puhelimitse ja halusi sopia tapaamisen seuraavaksi aamuksi klo 8. Vaan kun seuraava aamu koitti, niin reiskaapa ei näkynyt eikä kuulunut. Taisi unohtua korkki auki siinä puhelun jälkeen. Tapanani ei ole ollut soitella toimittajien perään työssänikään, joten merkitsin reiskan mustalle listalleni.


Neljän toimijan kanssa sovin tapaamisen jo seuraavalle viikolle. Ihmetyksekseni kukin heistä saapui paikalle sovittuun aikaan. Oli heinäkuu ja reiskat ja pertsat kiittelivät aikaista varautumistani vuoden vaihteen jälkeen alkavaan remonttiin. Myös heille heinäkuu oli hiljaista aikaa niin ehtisivät tehdä tarjoukset ihan muutamassa päivässä. Mutta sittenpä heistä ei enää kuulunutkaan mitään. Edelleenkään en osta sellaiselta toimittajalta mitään, joka ei palvele asiakasta, joten musta lista piteni. Jartsa tosin soitti syyskuun alussa ja kertoi, että siinä nyt oli silloin... mitä siinä nyt oli kaikenlaista... ja silleen, mutta kysyi haluaisinko kuitenkin sen tarjouksen. Kamppailin mustan listani kanssa, mutta koska minulla ei ollut ainuttakaan tarjousta, niin suostuin vastaanottamaan Jartsan parin päivän päästä saapuvan tarjouksen. Mutta Jartsa vissiin söi saippuaa ja halkesi, sillä hänestä ei enää kuulunut mitään. Miten onkaan ostaminen tehty vaikeaksi!


Ystävät antoivat ystävällisesti luottotekijöidensä puhelinnumeroita, mutta siinä vaiheessa työpaikalla mentiin jo niin lujaa, että eipä minulla ollut aikaa soitella ja anella tarjouksia. Syyskuussa tunnelin päässä näkyi kuitenkin hieman valoa, sillä taloyhtiömme ilmoitti valinneensa pääurakoitsijan putkiremontille, joka voisi suorittaa myös osakasmuutokset. Helpointa oman remontin kohdalla olisi unohtaa koko kilpailutus ja tilata suoraan pääurakoitisjalta.


Opetus numero 2: Rakennusala ei ole milläänlailla tietoinen tai kiinnostunut asiakastyytyväisyydestä. Rakennusala on täysin alikilpailtu ja sen vuoksi kaikenmaailman jampoille riittää työtä ja neuvotteluvoima on jampalla. Asiakasta ei tarvitse kunnioittaa millään tavalla eikä asiakas ole koskaan oikeassa. Asiakas joutuu itse näkemään hirveän vaivan, jotta saisi edes jonkin verran työtä ostettua jostain.


Helsingin sanomat kertoi syyskuussa, että rakennusalan tuottavuus on jämähtänyt 70-luvulle muiden teollisuuden alojen nelinkertaistaessa tuottavuutensa (HS Talous 2.9.2017) . Olen ehtinut suunnitella jo alan vaihtoa. Rakennusalalla olisi selvästi tilausta sellaiselle firmalle, jolle asiakaskeskeisyys olisi edes marginaalisesti merkittävää.

Comments

Popular Posts